Tags

, , , , , , , , ,

Ο παχουλός Αϊ-Βασίλης με τα ροδοκόκκινα μάγουλα, τη λευκή γενειάδα και το ασπροκόκκινο κοστούμι δεν είναι τίποτα άλλο από το διαφημιστικό… παιδί της Coca Cola. Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, ο Άγιος Βασίλης γιορτάζει φέτος εν έτει 2011, τα 80α γενέθλιά του. Ο σχεδιαστής του, Haddon Sundblom, τον δημιούργησε το 1931 στα χρώματα που τον ξέρουμε, η μορφή του όμως είναι ακόμη πιο παλιά, ήδη από το 1881 τον έχουν σχεδιάσει σε μορφή καρικατούρας οι Thomas Nast και Clement Clarke Moore.
Η διαφημιστική καμπάνια ήταν τόσο επιτυχημένη, που η μοντέρνα εικόνα του αγίου των Χριστουγέννων έκανε τον γύρο του κόσμου και καθιερώθηκε!
Δεν πρόκειται ωστόσο για τη μοναδική περίπτωση: όπως τονίζουν οι ειδικοί, πολλά από τα χριστουγεννιάτικα σύμβολα λειτουργούν εδώ και πολλά χρόνια στην καταναλωτική μας κοινωνία, ως εμπορικά σήματα, ανεβάζοντας τον τζίρο των καταστημάτων κατά τον πιο καταναλωτικό μήνα του έτους. Άλλωστε, ο Santa Claus δεν είναι καν ελληνικό… προϊόν.

«Τόσο για τους Έλληνες όσο και τους υπόλοιπους ορθόδοξους λαούς, ο Αϊ-Βασίλης είναι ο Μέγας Βασίλειος, που έζησε στην Καππαδοκία και αφιέρωσε σχεδόν όλη του τη ζωή στους συνανθρώπους του. Και η εικόνα του Μεγάλου Βασιλείου, ουδεμία σχέση έχει με αυτή που κυριαρχεί σήμερα: ήταν λεπτός, ψηλός, με μαύρα μάτια, μελαμψός και με μακρυά γένια», τονίζει ο καθηγητής Λαογραφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Μηνάς Αλεξιάδης. Βλέπουμε λοιπόν, ότι αφιέρωσε σχεδόν όλη του τη ζωή στη βοήθεια προς τον συνάνθρωπο και μάλιστα θεωρείται στη παγκόσμια ιστορία ως ο εμπνευστής αλλά και πρώτος δημιουργός της οργανωμένης φιλανθρωπίας.
Επίσης, ο Άγιος Νικόλαος στην Ορθόδοξη παράδοση, αγιογραφείται ως ένας ασπρογένης γέροντας, και γι’ αυτό στη Δύση το πρόσωπο του Μέγα Βασιλείου έχει ταυτιστεί με την ιστορία του Αγίου Νικολάου που φημιζόταν για τη γενναιοδωρία του (βλέπε: Άγιος Νικόλαος–>Saint Nicholas–> Saint Niclas–>Santa Claus). Στην ιστορία του Αγίου Νικολάου οι βόρειοι λαοί έχουν προσθέσει στοιχεία των δικών τους παραδόσεων (τάρανδοι, έλκηθρο, άστρο του Βορρά, μεγάλες κάλτσες κλπ), μια κουλτούρα που τον συνοδεύει μέχρι και σήμερα. Στα ελληνικά δεδομένα η μετατροπή αυτή φαίνεται να πέρασε περίπου στη δεκαετία του 1950-1960, κυρίως στον αστικό πληθυσμό από τους “συγγενείς” μετανάστες που με τις ευχητήριες κάρτες τους εισήγαγαν τον “Δυτικό” Άϊ-Βασίλη.
Εκτός ελληνικών εθίμων είναι και η ανταλλαγή δώρων τα Χριστούγεννα. Τα Ελληνόπουλα συνήθιζαν να ανοίγουν τα δώρα τους την πρωτοχρονιά, την ημέρα δηλαδή της γιορτής του Μεγάλου Βασίλειου.
Εμπορικό τρικ με δέλεαρ τα…αυθεντικά Χριστούγεννα είναι και το Ροβανιέμι ή αλλιώς το χωριό του Αϊ-Βασίλη, όπως τουλάχιστον υποστηρίζει ο φινλανδικός τουριστικός οργανισμός. Μάλιστα, οι Φινλανδοί έχουν «βουτήξει» για τα καλά στο μάρκετινγκ με αποτέλεσμα να βάζουν τον Άγιο Βασίλη να κάνει υπερωρίες μοιράζοντας δώρα εις διπλούν: στις 25 Δεκεμβρίου αλλά και την 1η Ιανουαρίου, ώστε να κρατά περισσότερες ημέρες η τουριστική περίοδος.

Για το παραπάνω μας άρθρο εμπνευστήκαμε από το freemonks.gr.

Advertisements